Saturday, October 7, 2006

Memblog mengguna Bahasa Melayu Memang "Keras'!

Fore word:
I read Suanie's blog yesterday and she had an entry written in Malay. I like it! I want to try too! Please please please give me a chance to show-off my Malay. Can?

If you're worried that you won't get what I mean, it's ok. I'm going to blog line by line, Malay and English!


---------------------------------------------------

Hari ini, saya akan cuba sesuatu yang baru. Memblog di Melayu.
Today I'm going to try something new. Blogging in Malay!

Walaupun itu macam keras, saya tidak ada ketakutan. Saya mahu buat itu!
Eventhough it may seems hard, I have no fears. I want to do it!

Untuk kasih kamu lihat saya punya ikhlas, saya tidak akan guna apa-apa pembantuan, ..macam sebuku diksionari...
To show you my sincerity, I'm not going to use any help.. like a dictionary.

(Wait.. there's a word for dictionary..
Oh ya! KAMUS!)


Saya tidak akan menggunakan KAMUS untuk cari perkataan yang saya sudah lupa pada zaman dahulu!

Boleh kamu rasa itu? Saya punya "Pasi" depan Melayu?
Can you feel how it? My passion towards Malay?
(What is Passion in Malay????
As far as I know, most of the English word that Malay don't have, it all ends with a "si"..
Like, Action = Aksi, Tolerate = Toleransi, and so on...)
Passionate = Pasionasi?

Is Lan-Si a Malay word too? Just kidding!

Saya tahu banyak kamu sana ketawa di saya punya Melayu, tetapi saya tidak peduli.
I know a lot of you laugh at my Malay, but I don't care.

Ketawa kemudian ketawa lor. Sekurang-kurangnya saya cuba saya punya paling baik.
Laugh then laugh lor. At least I try my best.

(The word "lor" comes in handy in both Malay & English~)


Saya tahu ada ramai orang Melayu membaca ini, jangan rasa sombong untuk dirimu.
I know there are a lot of Malays reading this, don't feel proud of yourself.

Kerana kebanyakan kamu ini blog and cakap pakai Bahasa Melayu.
Because most of you blog and speak in using Brunei Language.

Saya judi Melayu kamu tidak macam baik macam saya juga.
I bet your Malay not as good as me also.

Kalau kamu berani challensi saya, tinggal satu komen di Bahasa Melayu juga ok?
If you dare challenge me, leave a comment in Malay also ok?

p/s: Tolong jangan ambil marah sama Melayu saya ya? Ini untuk kesoronokkan saja.
p/s: Please don't get mad with my Malay yah? It's just for fun

Man, Suanie's Malay is good. Much better than mine at least~

* * * * *


I'll blog about my mooncake festival and Mei Yuen's bridal shower in the next entry.

Happy weekend everyone~

Muacksss

33 comments:

Anonymous said...

it's actually really really impressive, though you shouldn't take it from me as i can barely understand malay, let alone speak it. i can say "otak ku hilang" really fast ;)

Anonymous said...

Sekurang-kurang kamu dapat buat ayat dalam bahasa melayu. Tahniah dan cuba lagi.

That feels strange....

Anonymous said...

buat - membuat

eheh correction

Ummu Ummati said...

Saya menyahut cabaran anda agar meninggalkan komen dalam bahasa melayu.

Syabas kerana anda berani berbahas dengan bahasa melayu kerana saya yakin bahawa ia tidaklah semudah yang di sangkakan. Apatah lagi bagi anda yang bukan dari bangsa melayu.

Keikhlasan anda nyata di lihat dari segi anda membuat ayat anda.

Saya kagum dengan cobaan anda! =D

Tahniah Nonnie ;)
___________________________

Waaaa liaaooo...steady onot my malay?? Bwahahahahah!! Thanks Nonnie, I had fun !! =D =D

lunaticgal said...

aiyooo.. itu macam punya cikgu mana boleh?!?!?!

Nonnie King said...

Lizzie : "Otak ku hilang"? I thought the only Malay word you can says is, "Saya tidak faham Melayu."

Badd : Kamu fikir aku ini tidak boleh berkomunikasi dengan Bahasa Melayu sama kamu kah?

Saya ini pun pandai eh.

Nonnie King said...

Ness : Macam tahi. Bahasa Melayu kamu sangat bagus, ini macam kasih saya lihat hodoh lah.

Transalation: Kanasai. Your Malay so good like making me look ugly. Hahaha

Now I think learning Malay is FUN!

Nonnie King said...

Lunatic : I'm an ICT teacher mah, and I'm using English as a media to teach. So, my Malay still sucks like sh*t.

Devil's Son said...

kamu punya bahasa melayu memang di atas dunia!
"your english is top in the world"

memang bakat semula jadi
"natural talent"

jaga dia di atas!!
"keep it up"

Anonymous said...

LOL! Memblog! Thanks for giving me a new word to apply should the need arise :)

Nonnie King said...

Devil's Son : Saya memang berbakat kan? Sekarang ada sikit-sikit sombong sudah.

p/s: I love the "Jaga di atas"!

Sha : Seriously, does blogging has a word in Malay? Hehe. I just agak-agak say one.

Shea Speare said...

Lol! Got abit some...weird weird Malay that I never heard before.

Rene ♥ said...

bagus bagus! heehee

Devil's Son said...

bukan sahaja berbakat..
"not only talented"

tetapi memberi tanggapan baik
"but impressive"

jagan sombong sikit sikit, kerana lama lama jadi bukit
"don't proud a little bit, because it will become moutain"

=)

Paupau said...

wah..kali pertama tengok kamu guna bahasa melayu dalam blog..kira bagus lah..=D!boleh cuba lagi pada masa yang akan datang..hehe

Atul said...

Saya rasa bangga kerana kamu ingin menggunakan bahasa melayu tanpa sebarang bantuan apapun. Ini menunjukkan semangat yang kental dalam diri kamu. Syabas Nonnie!

Nyahahaha. I did it! I commented in Malay! Mwahaha.

Iwan said...

alamak nonnie....
broken malay lah...

Muahahahaha!!

Nice effort though!!! Lolz!!

Passion = i also don know.. hahahahaha!!

Nonnie King said...

Shea Speare : Of course. My Malay very high.So I understand that some people might not get it and find it weird one.

Serene : Saya rasa bangga.

Devil's Son : Macam mana akan jadi bukit kalau sombong leh?

Nonnie King said...

De Pianist : Benar-benar mahu lagi kah? Pandai faham ayat-ayat- yang cacat ini kan?

Atul : Tidak Adil! Saya pun mahu dapat cakap/tulis Melayu macam kamu punya. Tapi kalau saya memblog guna "Ibu-Lidah" saya, iaitu Cina, banyak orang tak faham.

Iwan : Apalah? Kamu kan orang Melayu? Pasi pun tidak tahu. Membuangkan muka lah. Ka Ka Ka Ka Ka.

LuUeE said...

Nonnie, saya akan comment dalam melayu juga. LuUeE ada muscle besar. Dia ialah seseorang ANGELIC. Dia suka bantu orang.

Nonnie akan let LuUeE take care of her son in the future.. mwhahaha..

Nonnie King said...

Luuee : Salah!

Nonnie akan let LuUeE take care of her son in the future..

Should be

Nonnie akan kasih Luuee jaga anaknya di masa depan, tentulah tidak!

(Of course not! One Bobby already give me headache, another uncle Luuee?! Can just kill me now)

Anonymous said...

Nonnie.. Saya teramat mengkagumi terhadap percubaan awda dengan menggunakan bahasa melayu untuk menyampaikan isi -kandung blog awda.. memang first class... (keng!) Tetapi saya harus mengatakan bahawa bahasa melayu kamu ini memalukan dan saya berharap awak akan cuba perbaiki bahasa melayu awak. Saya malu jika orang tahu saya kamu punya best friend. Sekian Terima Kasih (HAHAHAH no mercy ler. No la nice try... I really really laughed like crazy when i read this entry until i have to comment which i usually dont)

Anonymous said...

Cubaan anda untuk menulis blog (rather than using memblog) dalam Bahasa Melayu bagus. Ada banyak ruang untuk anda membaiki pengunaan dan penulisan Bahasa Melayu.

Good effort.

Hehehe..

Anonymous said...

nonnie

Antam saja tia babunya ;) janji orang paham apa yang kau tulis dalam laman web mu .... cheers

450Dee said...

Nice.. If someone ask for a translator, I'll recommend you.

Nonnie King said...

Alex P. : Cilaka.. Suruh saya membaikikan Bahasa Melayu saya. Kata saya punya kawan rapat lagi. Mana boleh macam itu? Saya cuba saya punya terbaik sudah.

Dee : Terima kasih. Saya akan mencuba saya punya terbaik lain kali.

(I will try my best next time)

Badd : Saya kambang atas diri saya.

Jeranimo : Haha. Better not. My Malay level too "high" already. Later people don't understand.

Anonymous said...

Kau boleh belajar Bahasa Melayu dari teman lelaki saya kerana dia seorang Cina yang tidak pakai "lidah-ibu/ibu-lidah" jika bertutur dalam Bahasa Melayu. Alangkah baiknya Bahasa Melayu mu nanti, saya gerenti (guarantee ini apa?). :D

Nonnie King said...

Rebbe : Kamu ini orang Melayu. Mana boleh saya punya lebih bailk leh?

War186 : Haha! Nice one. Gerenti! Kawan Melayu saya tidak cakap Melayu sama saya, jadi saya punya Melayu sucksi.

LuUeE said...

hahaha.. Nonnie, no worries, Uncle LuUeE will teach your son to lift weights then your son very muscular later. hahahaha.. =p

Error Q said...

Buat apa mesti blog dalam bahasa Melayu LER? pakai english tak boleh MER? salah MA salah LOR? Saya suka BAH!! You tiup me AR? (you blow ah -in cantonese) Lu boleh tulis macam I punya style tak?? kalao tidak jangan bising bising sani sina (sini sana)...

---- Kuching Style Malay

Hhahaa.. Just For Laugh only k?

i really forget how to speak in Malay already :P really feel KERAS... :P

Nonnie King said...

Luuee : Make sure not till like those oily oily man with very tight underwear and the veins like want to explode already. Uncle Luuee must give big angpao also ah.

Karen : Haha. Me too. I feel rusty too. When I have the idea writing in Malay, I first thought it won't be that hard. Sekali.. really scratch head ah!

Rebbe : Muahahhaa. Mana ada orang cakap sendiri Talor. Tetapi, sekurangnya English kamu bagus lah. Untuk saya, hanya Cina aku pandai ja.

rose said...

passionate = ghairah..

hehe tapi untuk digunakan didalam kontek (sp?) karangan kamu mungkin tidak sesuai. semasa saya membaca karangan kamu, memang persis seperti cara kawan saya betutur didalam bahasa melayu. dia juga berbangsa cina.

war: gerenti = yakin? hahaha...

ok im crap at this also.. but im enjoying this post hehe... so blog more in malay Nonnie.. :)

Nonnie King said...

Wah Rose, your Malay very good leh.

From the comments I read, I realised one thing, not all Malays are good in Malay.